woensdag 11 februari 2015

Hebben we ooit een schriftje te veel?

Velen onder jullie zullen het wel herkennen... hebben we ooit een schriftje teveel? Ik niet allesinds! Ik wissel graag eens, neem er graag eens een nieuw schriftje bij. Nu vind ik vaak dat mooie of leuke schriftjes wat aan de dure kant zijn, toch zeker als je zo vaak wisselt als ikzelf.

Daar heb ik iets op gevonden! Met al die leuke stofjes in de aanbieding maak ik nu gewoon zelf mijn vrolijke schriftjes. Of in dit geval, voor mijn voorbeeld, een agenda. Ik ga dan een goedkoop schriftje in de Action of de boekenvoordeel halen en maak er mijn eigen variant van.

Wil jij ook graag aan de slag? Dat kan! Speciaal voor jullie fotografeerde ik elke stap zodat jullie ook aan de slag kunnen.

Stap 1: Knip je stof op formaat. Zorg voor voldoende speling langs alle kanten, zodat je alles kan omplooien.

Stap 2: Lijm de bovenste flap van je schrift helemaal in, geen te dikke laag. Een dun laagje volstaat, zorg wel dat er overal lijm hangt. Leg je stof op het gelijmde deel. Probeer juist te mikken zodat je genoeg speling aan de randen hebt. Wrijf goed over de stof zodat alles mooi strak en plat komt.



Stap 3: Lijm de zijkant van je schrift in en plak de stof er tegen. Wrijf opnieuw alle plooien mooi weg.

Stap 4: Herhaal dit met de achterkant.


Stap 5: Lijm een dun boordje op het karton van je schriftje, op die manier kan je de stof omslaan en vast lijmen. Herhaal dit aan voor- en achterkant.


Stap 6: Maak een inknipping een de plooien van je schrift. Op die manier kan je de stof netjes omplooien. Maak in totaal 4 knipjes.

Stap 7: Lijm opnieuw een boordje op het karton van je schrift. Plooi je stof mooi om en lijm vast. Herhaal dit boven- en onderaan.



Herhaal dit aan de voor- en achterkant. Je schrift ziet er als volgt uit. Je hebt nog twee flapjes aan de boven en onderkant.

Stap 8: Knip een stuk van die flapjes af maar laat nog enkele millimeters over om je stof te kunnen omslaan. Doe voorzichtig een beetje lijm op het karton van je schrift en sla de stof om. Het kan helpen om te werken met een oorstokje of een fijn schaartje. Herhaal dit langs boven en onder.

Zo ziet je schrift er al goed uit eh?

Alleen de binnenkant ziet er nog wat slordig uit

Dit gaan we oplossen met een mooi papiertje tegen de binnenkant te kleven met dubbelzijdige plakband. Ik koos voor een roze dat past bij het stofje maar je kan hier zo zot gaan als je zelf wilt. Ik koos het formaat van het papier net iets kleiner dan het echte formaat. Zo kan je alle lelijke kantjes eronder verbergen maar zie je nog een beetje van de stof. 


Ik heb zo al verschillende stofjes 'versierd' met telkens een heel leuk resultaat. Ik vind het ook leuk om cadeau te geven.

Jullie mogen mij gerust laten weten wat jullie van deze tutorial denken, aangezien het mijn eerste is :-). Ook afgewerkte resultaten mogen altijd gedeeld worden. Jullie kunnen mij bereiken op gaetane.goffin@hotmail.be.

Lieve groetjes,

G






12 opmerkingen:

  1. Leuk :)
    Ik gebruik meestal vliesofix, maar dat werk niet met schriftjes met een leren kaft.
    Hele duidelijke tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Deze komt zeker van pas binnenkort! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk! super!!
    Maar een vraagje.. welke lijm gebruikte je? Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :-). Je kan gewoon witte knutsellijm of boekbinderslijm gebruiken. Ik kocht de mijne in de banier. Succes!

      Verwijderen
  4. Heel leuk!
    Ik zou dringend eens langs boekenvoordeel moeten voor Dummies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh mooi jong! Dat ga ik ook eens doen... leuk idee, en inderdaad tof als cadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof zeg! Moet ik ook eens proberen, lijkt me een leuk juffencadeau!

    BeantwoordenVerwijderen